Wanneer kan je bij de gemeentelijke kinderombudsman terecht?

Meneer Z. is gescheiden en heeft een dochter van 9 jaar, die bij haar moeder woont. Zij krijgen te maken met het wijkteam voor zijn 9-jarige dochter. Het wijkteam geeft vrijwillige begeleiding. Er wordt echter wel verwacht dat mensen meewerken aan die vrijwillige begeleiding.

De contacten met het wijkteam verlopen niet soepel en meneer Z. vindt dat het wijkteam niet open tegen hem is. Bovendien wordt zijn dochter anderhalve maand bij haar vader weggehouden, zonder dat gezegd wordt waarom. Om die redenen gaat hij naar de gemeentelijke kinderombudsman.

Wanneer kun je naar de gemeentelijke kinderombudsman gaan? Kinderen, jongeren, ouders en professionals die niet tevreden zijn over jeugdhulp of onderwijs kunnen – net als meneer Z. – naar de gemeentelijke kinderombudsman gaan of schrijven. Die kan bemiddelen of onderzoeken wat er is gebeurd.

Uitgangspunt van de gemeentelijke kinderombudsman zijn de kinderrechten. Kinderrechten zijn bijvoorbeeld: het recht op een naam en een nationaliteit, het recht op eten, kleding en onderdak, het recht op onderwijs, of het recht op bescherming tegen mishandeling. Als de kinderrechten niet worden gerespecteerd, kun je terecht bij de gemeentelijke kinderombudsman.

Bent u niet tevreden hoe de gemeente of jeugdhulpinstelling uw klacht afhandelde? Schrijf of e-mail de gemeentelijke kinderombudsman of bezoek het wekelijkse spreekuur aan De Batavier; Batavierenstaat 15-35, 3014 JH Rotterdam, 5e etage, www.kinderombudsmanrotterdam.nl, info@kinderombudsmanrotterdam.nl, telefoon 0800 2345111 (gratis).