Betaalautomaten in de Museumparkgarage

(samenvatting dossier 2016.118)
Mevrouw B. woont in Hellevoetsluis. Op 17 december 2015 parkeert zij haar auto in de parkeergarage Museumpark voor een bezoek aan het Erasmus Medisch Centrum (Erasmus MC). Ze is nog nooit in de parkeergarage geweest. Na binnenkomst in de garage, raakt ze in de war van een rood kruis boven de rijpaden. Mag ze wel verder rijden? Ze rijdt toch door en parkeert haar auto. Na haar bezoek aan het Erasmus MC probeert ze haar parkeerticket af te rekenen. Dat lukt haar niet. De betaalautomaten zijn moeilijk te vinden en als ze een betaalautomaat vindt, weigert die dienst. Mevrouw B. besluit om assistentie te vragen. Bij de uitrit zijn van de parkeergarage zijn twee knoppen, maar onduidelijk is welke mevrouw B. moet indrukken om de beheerder te spreken. Mevrouw B. en haar dochter voelen zich door de hele gang van zaken opgesloten. Daarom dient mevrouw B. een klacht in bij de gemeente Rotterdam. Ze vindt dat de gemeente geen oplossing biedt voor haar klachten en vraagt de ombudsman ervoor te zorgen dat die oplossing wel komt.

De ombudsman gaat zelf in de garage op onderzoek uit, maakt foto’s en stelt het volgende vast.
–          De garage is ondergronds en net zo groot als drie voetbalvelden.
–          In de parkeergarage wijzen verschillende borden parkeerders de weg.
–          Bij een storing kan de loopafstand naar een betaalautomaat flink oplopen.
–          De plaatjes op de informatieborden kunnen op 2 manieren worden uitgelegd.

De looprichting van de figuren op de informatieborden komt niet in alle gevallen overeen met de looprichting naar de betaalautomaat. Bovendien zullen parkeerders de automaten op een centrale plek binnen de parkeeretages verwachten. De automaten bevinden zich echter voor het grootste deel bij de bovengrondse wandelingangen.

De afhandeling van de klacht door de gemeente heeft te lang geduurd, daarover zijn de ombudsman en de gemeente het eens. Tijdens het onderzoek van de ombudsman zorgt de gemeente voor een sticker ‘Meldkamer Stadsbeheer’ bij de helpknoppen op de parkeerzuilen bij de ingang, daarover is de ombudsman tevreden.

De ombudsman vindt dat de betaalautomaten inderdaad moeilijk te vinden zijn. Daarom is die klacht gedeeltelijk gegrond. De ombudsman doet de aanbeveling om de exacte plaatsen van de betaalautomaten duidelijker aan te geven. De gemeente belooft de aanbeveling op te volgen. De ombudsman zal de uitvoering monitoren en is benieuwd naar het resultaat.