“Ik was niet in Rotterdam!”

Bij de ombudsman komt een klacht binnen van een in Duitsland wonende man met de Duitse nationaliteit, de heer V, die in een auto rijdt met een Duits kenteken. Het kenteken van zijn auto is ER-V xx (twee cijfers). Zijn auto is een blauwe Ford Galaxy

Tot zijn grote verbazing krijgt de heer V. een brief van Inkassofirma EPLplc dat hij een parkeerboete (officieel: naheffingsaanslag parkeerbelasting) die hij op 16 maart 2013 in Rotterdam heeft gekregen moet betalen! Maar die dag is hij niet in Rotterdam geweest en zijn auto ook niet. De ombudsman bekijkt wat er aan de hand is.

 EPC is een afkorting voor Euro Parking Collection PLC, een bedrijf dat gevestigd is in Londen (Groot Brittannië). Verschillende overheden in heel Europa hebben EPC aangesteld om onbetaalde bekeuringen en boetes te innen. Zo ook Rotterdam. De geregistreerde eigenaar/huurder van het voertuig op het moment van de overtreding is verantwoordelijk voor de betaling van Rotterdamse boetes. EPC legt de aanslagen parkeerbelasting op aan mensen die niet in Nederland wonen. Ook handelt EPC de bezwaren af als het gaat om mensen die niet in Nederland wonen.

De heer V. schrijft tot 6 keer toe een brief, aan EPC en ook aan gemeentebelastingen Rotterdam. Uit de informatie die na lang aandringen hij heeft ontvangen, blijkt dat de parkeerboete is opgelegd aan de auto met het kenteken E-RV xx (twee cijfers). Dit is een rode auto.

Een duidelijke vergissing dus. De auto met de boete heeft het kenteken E-RV xx en zijn auto heeft het kenteken ER-V xx. In het kenteken staat het streepje op een andere plaats en bovendien gaat het om een rode auto die de parkeerbon heeft gekregen, terwijl de heer V. een blauwe auto heeft. Het lukt de heer V. echter niet om dit bij EPC of de gemeente recht te zetten en de parkeerbon ongedaan te maken. 

Na 15 maanden tevergeefs brieven schrijven, wendt de heer V. zich op 12 juni 2014 tot de ombudsman. Hij stuurt de foto van de auto met de parkeerboete en een foto van het kenteken van zijn eigen auto mee. Het is natuurlijk snel duidelijk dat sprake is van een fout. Als de ombudsman de klacht van de heer V. aan de gemeente voorlegt, ziet de gemeente dat zelf ook direct in. Er blijkt onvoldoende gegronde reden om de aanslag te handhaven en de parkeerboete zal worden vernietigd. 

Op 25 juni 2014 krijgt de heer V. bericht van EPC dat de incasso van de boete wordt gestaakt. De heer V. is eindelijk, na 15 maanden, van de onterechte parkeerboete verlost. Hij bedankt de ombudsman voor de snelle oplossing.