Herrie door laden en lossen

De gemeentelijke ombudsman behandelt klachten over de gemeente Rotterdam. In de Stadskrant schrijft hij over klachten die hem zijn voor­gelegd. Dit keer over geluidsoverlast.

In januari 2013 benadert mevrouw X de gemeentelijke ombudsman. Zij woont aan een plein waar ook de achterkant van een supermarkt op uit komt. Zij ervaart geluidsoverlast door het laden en lossen van goederen voor de supermarkt. Vanaf augustus 2012 is zij al bezig met de deelgemeente Feijenoord en DCMR. Maar vijf maanden later hebben deze organisaties nog niet gereageerd op haar klacht.

Vrachtwagens

De vrachtwagens komen op alle tijden van de dag; haar entree is ingebouwd door rekken met emballage. De rood/witte toegangspaaltjes worden niet meer gesloten. Het laaddek is daardoor met de dag voller en wordt als gratis parkeerplaats gebruikt. De vrachtwagens van de supermarkt rijden niet meer door om van het terrein weg te rijden, maar ze verlaten het terrein door veelvuldig te draaien en achteruit te rijden langs de terrassen van de bewoners.

Waar het mevrouw X vooral om te doen is dat de instanties de geluidsoverlast aanpakken. Er staat een duidelijk bord dat laden en lossen alleen is toegestaan van maandag tot en met zaterdag van 07.00-11.00 uur. En als de rood/witte paaltjes weer worden neergezet – zoals het hoort – dan is er veel minder overlast van auto’s en busjes die daar niet mogen staan.

Excuusbrief

De ombudsman onderneemt actie en vraagt de deelgemeente en de DCMR welke acties zij tot nu toe hebben ondernomen om de laad- en lostijden te handhaven. De reactie van DCMR blijft uit. Door tussenkomst van de ombudsman krijgt mevrouw X uiteindelijk een excuusbrief van de DCMR dat het inderdaad lang heeft geduurd. De geluidsoverlast valt onder de Wet Milieubeheer en eerst moet worden geconstateerd of er sprake is van een overtreding.

De deelgemeente reageert wel snel en correct. Zij geeft de ombudsman en de klager aan dat uitgangspunt is dat het verkeersbesluit gehandhaafd moet worden. De supermarkt krijgt een paar weken de tijd om zijn logistiek hierop aan te passen en dan zal de deelgemeente erop toezien dat de overlast eindigt. Mevrouw X is zeer tevreden over de gesprekken met de gemeente hierover.

Bent u niet tevreden hoe de gemeente uw klacht afhandelde? Schrijf of e-mail de gemeentelijke ombudsman of bezoek het wekelijkse spreekuur op dinsdag van 09.00 tot 11.30 uur in het Minervahuis I aan de Meent 106 op de 4e etage.

www.ombudsman.rotterdam.nl

010- 411 16 00