Een afscheid in Suriname

Mevrouw B. is 62 jaar en geboren in Suriname. Pas geleden is er in Suriname een geliefd 102-jarig familielid van haar overleden. Haar familie heeft een vliegticket voor haar gekocht zodat mevrouw B. een week later naar Suriname kan afreizen om het afscheid bij te wonen en haar familie te bezoeken en te steunen. Nu blijkt echter dat haar huidige paspoort is verlopen. Mevrouw B. vreest dat zij hierdoor niet naar Suriname kan en zij vraagt de gemeentelijke ombudsman om hulp.

De gemeentelijke ombudsman neemt zo snel mogelijk contact op met de klachtencoördinator van de gemeente Rotterdam en vraagt of het mogelijk is om een spoedprocedure in te zetten voor de aanvraag van een nieuw paspoort. Dat blijkt heel lastig te worden. Mevrouw B. blijkt namelijk niet ingeschreven te staan in de Basisregistratie Personen (BRP), zo geeft de klachtencoördinator aan. Daardoor is het niet mogelijk om een aanvraag voor een nieuw paspoort in te dienen bij de gemeente Rotterdam.

Nederlanders die volgens de BRP geen vaste woon- en verblijfsplaats hebben, zoals mevrouw B., kunnen daarvoor wel terecht bij, onder andere, de gemeente Den Haag. De gemeentelijke ombudsman benadert daarom de gemeentelijke ombudsman van de gemeente Den Haag met de vraag of hij mevrouw B. kan ondersteunen in het maken van een spoedafspraak met de gemeente Den Haag.

De gemeentelijke ombudsman Den Haag neemt vervolgens contact op met de afdeling bijzondere reisdocumenten van de gemeente Den Haag. De gemeente Den Haag is bereid om de aanvraag in behandeling te nemen. Mevrouw B. wordt direct uitgenodigd voor een afspraak in Den Haag. De gemeentelijke ombudsman Rotterdam informeert mevrouw B. welke stukken zij moet meebrengen om haar aanvraag af te kunnen ronden. Nadat mevrouw B. alle stukken heeft verzameld, reist zij af naar de gemeente Den Haag en wordt haar aanvraag voor een paspoort in behandeling genomen.

Mevrouw B. laat de gemeentelijke ombudsman vervolgens weten dat de aanvraag goed is verlopen en dat zij haar paspoort net op tijd, namelijk een dag voor haar reis, kan komen ophalen. Zij is heel blij met deze snelle oplossing en de bemiddeling van zowel de gemeente Rotterdam, de gemeente Den Haag en hun ombudsmannen.