Rapporten van onderzoeken naar klachten

Op deze pagina vindt u een selectie van rapporten van onderzoeken van de gemeentelijke ombudsman naar aanleiding van klachten van burgers of bedrijven. U kunt de rapporten in pdf-formaat bekijken of downloaden. Klik hiervoor op de aangegeven documenten.

Onderzoeksrapport ombudsman naar aanleiding van de melding van een vermoeden van een misstand door de heer R.

Rotterdam 20 december 2018

(Dossier 4131) de ombudsman heeft de melding van de heer R. over vermoedens van integriteitsschendingen door medewerkers van afdeling X. van de gemeente Rotterdam deels gegrond verklaard. De verschillende onderdelen van de melding hingen allen samen met het onderwerp belangenverstrengeling.

Klachten stichting Blick op onderwijs over gemeente Capelle aan den IJssel grotendeels terecht

Capelle aan den IJssel 4 december 2018

(dossier 4722) In een lang slepend conflict tussen de gemeente Capelle aan den IJssel en de stichting BLICK op onderwijs over de sluiting van de openbare basisschool aan de Hermitage heeft de gemeente fouten gemaakt. Klachten van de stichting over de gemeente zijn grotendeels terecht, oordeelt de gemeentelijke ombudsman. Ook de stichting gaat niet vrijuit: de slechte onderlinge communicatie valt beide partijen aan te rekenen.

“Hoge bomen vangen veel wind én van de wal in de sloot”

Hellevoetsluis 8 november 2018

(dossier 2016.662/2757) Mevrouw V. en 14 van haar buren uit de wijk De Kooistee in Hellevoetsluis klagen over de overlast van een aantal grote iepen. De bewoners vinden dat de bomen te dicht bij hun woningen staan en ze hebben overlast van langdurige schaduw en vogelpoep. Daarnaast vinden ze dat de gemeente beter onderhoud moet plegen aan de buitenruimte.

Hoe hoog wordt de eigen bijdrage voor het CAK?

Rotterdam 31 oktober 2018

(dossier 1506) Tijdens een keukentafelgesprek wordt afgesproken dat mevrouw T. huishoudelijke hulp krijgt. Na 4 maanden krijgt mevrouw T. een stapelnota van het CAK voor een bedrag van ruim 450 euro. Mevrouw J. vindt dat de Wmo-adviseur verkeerde informatie heeft gegeven en vraagt de gemeente de factuur te corrigeren.

Klem met een buitenlands kenteken

Rotterdam 26 oktober 2018

(dossier 3722)  Mevrouw S. woont in België en heeft een auto met Belgisch kenteken. Voor haar werk komt zij regelmatig in Rotterdam. Op een dag heeft ze een wielklem wegens openstaande parkeerboetes. Mevrouw S. geeft aan nooit een kennisgeving achter haar ruitenwissers te hebben aangetroffen. Ook heeft ze thuis geen naheffingsaanslag ontvangen.

Discussie over leges bouwplan

Rotterdam 28 september 2018

(dossier 2025) De heer B. benadert de ombudsman omdat hij ontevreden is dat hij een bedrag van € 100.355,- leges moet betalen voor de behandeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een partycentrum. Een financieel adviseur debiteurenbeheer/incasso van de gemeente had hem een regeling aangeboden om in termijnen een bedrag van € 50.378,- te betalen.

Met een rolstoel over gemeentegrenzen

Rotterdam 25 september 2018

(dossier 1847) Mevrouw S. verhuist van Capelle aan den IJssel naar Rotterdam. Zij moet haar rolstoel achterlaten. Haar ergotherapeut vraagt de gemeente Rotterdam alvast om een rolstoel (melding op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning), maar het duurt nog 3 maanden voor ze deze krijgt.

“Bureau Frontlijn zette mij onder druk om andere hulp te accepteren!”

Rotterdam 24 augustus 2018

(dossier 3243) Mevrouw G. is moeder van een meisje van 3 jaar oud. Mevrouw G. heeft tijdelijk geen geld om eten te kopen, nadat zij is bestolen door haar ex-vriend. Bureau Frontlijn regelt voor haar een pakket van de Voedselbank, maar laat het daar vervolgens niet bij.

Beslissing om Stichting C. te weren van keukentafelgesprek onvoldoende gemotiveerd

Rotterdam 8 augustus 2018

(dossier 200) Tussen de Stichting C., een centrum voor dagbesteding en de gemeente Rotterdam is verschil van mening over de rol die medewerkers van de Stichting kunnen hebben bij het keukentafelgesprek in het kader van een Wmo-melding. Medewerkers van Stichting C. kunnen volgens de gemeente niet als cliëntondersteuner fungeren omdat de Stichting zelf zorgverlener is. De gemeente vraagt C. ook niet meer over individuele cliënten te corresponderen.

Misleidende informatie over recht op parkeervergunning?

Rotterdam 26 juli 2018

(dossier 3357) Mevrouw M. vraagt een parkeervergunning aan voor haar nieuwe woning. Tot haar verbazing wordt de aanvraag afgewezen. Ze krijgt wel een tijdelijke parkeervergunning voor een jaar. Mevrouw M. vindt dat de gemeente misleidende informatie op haar website heeft.

Foutparkeerders voor garages en uitritten

Nissewaard 19 juli 2018

(Dossier 2699) De heer M. woont in Spijkenisse. De garage bij zijn woning ligt naast de ingang van de Dirk. Bezoekers van deze supermarkt parkeren regelmatig op de op/afrit voor zijn garage. Ook zijn buren hebben daar last van. Daardoor kunnen de heer M. en zijn buren niet meer in of uit hun garage of van hun perceel rijden.

“Ik wil een andere werkconsulent!”

Rotterdam 4 juni 2018

(dossier 1320) De heer B. klaagt dat zijn werkconsulent hem als een klein kind behandelt en meerdere malen heeft beledigd. Tijdens een afspraak moet hij ter plaatse direct een afsprakenplan ondertekenen. De werkconsulent zou ondeskundig zijn en geen enkel begrip hebben voor zijn medische situatie.

Bijzondere bijstand voor griffierechten komt te laat

Rotterdam 1 juni 2018

(dossier 2017.951-5900) De heer T. heeft een bijstandsuitkering en geen geld om het griffierecht voor 2 gerechtelijke procedures te betalen. De bijzondere bijstand die hij direct heeft aangevraagd wordt na ruim 4 maanden toegekend door de gemeente Rotterdam. De rechtbank kan niks meer voor de heer T. doen, omdat hij te laat is met betalen.

Zonder toestemming medische gegevens opgevraagd

Capelle aan den IJssel 28 mei 2018

(dossier 2016.1244/2322) Mevrouw E. vraagt voor haar 86-jarige moeder, mevrouw C., een rolstoel aan. Mevrouw E. heeft als mantelzorger een rolstoelfiets nodig om de rolstoel te kunnen duwen. De aanvraag voor een rolstoelfiets wordt afgewezen en de rolstoel laat bijna 2 jaar op zich wachten.

“Je hebt me laten stikken!”

Rotterdam 16 april 2018

(dossier 2836) De heer C. is ontevreden over zijn ervaringen met het wijkteam, dat hem zou ondersteunen.

Wijkteam doet twee keer onterecht een melding bij Veilig Thuis

Rotterdam 11 april 2018

(dossier 3500) Sinds 2015 is mevrouw R. met de gemeente Rotterdam in gesprek over de ondersteuning bij de opvoeding van haar kinderen. Eén van de klachten van mevrouw R. bij de ombudsman gaat over een melding van het wijkteam Beverwaard bij Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond. Tijdens het onderzoek naar deze klacht blijkt er een 2e melding te zijn gedaan.

Oneigenlijke druk om een proefplaatsingsovereenkomst te ondertekenen?

Nissewaard 11 april 2018

(dossier 1486) De heer O. ontvangt leenbijstand van de gemeente Nissewaard. Hij vindt een betaalde baan, maar het arbeidscontract blijkt een proefplaatsingsovereenkomst met behoud van uitkering. Hij voelt zich door de gemeente onterecht onder druk gezet om de overeenkomst te ondertekenen.

‘Bedreigen’ of terecht ‘informeren’ over mogelijke consequenties?

Rotterdam 9 april 2018

(dossier 2016.1595/2653) De heer C. vindt dat een consulent Werk hem en zijn vrouw onterecht heeft gewezen op hun verplichtingen en de eventuele gevolgen voor hun uitkering. Dit gebeurde tijdens een emotioneel telefoongesprek terwijl de vader van de heer C. ernstig ziek was.

Baliemedewerker 30 gezocht!

Rotterdam 15 maart 2018

(dossier 1701) Mevrouw S. gaat met een studente uit Japan mee naar een Stadswinkel , omdat ze haar een kamer verhuurt. Bij balie 30 gaat het mis. Mevrouw S. schrijft de ombudsman: ” Ik heb nog nooit zo’n vervelend gesprek gehad, het was gewoon niet mogelijk om met deze medewerker een fatsoenlijk en logisch gesprek te voeren.”  

Leuk!!! Een speelplaats…

Rotterdam 6 maart 2018

(dossier 2650*) Meerdere bewoners van de Rilland Bathstraat en de Ellewoutsdijkstraat ervaren overlast van kinderen en jongeren op speelplekken voor hun deur. Wat kan de gemeente daartegen doen? Zijn bewoners vooraf goed geïnformeerd toen zij hun woning kochten?

*2016.900/2650, 2016.849/2698, 2016.1128/2636, 161

Alsnog beide partners schuldenvrij na fouten Kredietbank

Rotterdam 22 december 2017

(dossier 2694) Mevrouw B. en de heer S. beginnen aan een traject schuldhulpverlening bij de Kredietbank van de gemeente Rotterdam. 70 maanden later (in oktober 2013) is mevrouw B. schuldenvrij, maar meneer S. niet. Hij zou zich niet aan de regels hebben gehouden.

Met welke argumenten wil de gemeente te veel betaalde ozb niet terug betalen?

Krimpen aan den IJssel 18 december 2017

(rapport 2677) Adviesbureau T. gaat er vanuit dat de gemeente teveel betaalde ozb over de jaren 2009 tot 2014 terugbetaalt. Het college van de gemeente Krimpen aan den IJssel weigert dat. Is de motivering voldoende?

Hoe bevalt het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer in de gemeente Nissewaard?

Nissewaard 11 december 2017

(dossier 2693) Mevrouw B. (87 jaar) uit Spijkenisse maakt gebruik van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) van de gemeente Nissewaard voor (para)medische afspraken. Het positieve effect van de behandeling wordt volgens haar teniet gedaan door de kwaliteit van het vervoer op de heen- en terugreis.

Een nieuw rijbewijs voor auto en motor in Nissewaard

Nissewaard 28 november 2017

(dossier 2017.140) Als de heer E. zijn nieuwe rijbewijs afhaalt, staat daar niet op vermeld dat hij ook op de motor mag rijden. De ambtenaar aan de balie ging ervan uit dat de heer E. alleen voor een nieuw rijbewijs een afspraak had gemaakt. De heer E. moet opnieuw een rijbewijs aanvragen en de gemeente rekent hem daarvoor opnieuw € 38,95.

Klacht over ‘gratis’ rioolaansluiting in Crooswijk

Rotterdam 24 november 2017

(dossier 2016.806/2759) De heer en mevrouw X. wordt geadviseerd om hun huisaansluiting op het nieuwe gemeenteriool te vernieuwen. Zij vragen de gemeente daarvoor een tegemoetkoming in de kosten. De gemeente weigert dit omdat hun woning niet in het Schutterskwartier staat en dus nooit op de nominatie heeft gestaan om gesloopt te worden. De heer en mevrouw X. zijn het hier niet mee eens.

De Rotterdammer wordt nog steeds bekeken!

Rotterdam 21 november 2017

(dossier 2016.916/2640)  Een interventieteam van de gemeente Rotterdam gaat op bezoek bij een appartement in eigendom van de heer S. De heer S. woont er zelf naast. De heer S. vindt het bezoek een onnodige inbreuk op zijn privacy. 5 weken later komt de gemeente weer op bezoek.

‘Geen telefoonnotities’

Hellevoetsluis 1 november 2017

(dossier 2016.960/2648) Mevrouw W. ontvangt een uitkering van de gemeente Hellevoetsluis, maar wil verhuizen naar Schiedam. Later zegt ze nooit te zijn verhuisd als ze wist dat de verhuiskostenvergoeding een lening was. Ze klaagt dat haar klantmanager haar onjuiste informatie heeft gegeven.

Onenigheid tussen mevrouw R. en het wijkteam

Rotterdam 22 september 2017

(dossier 2016.1629/2664) Mevrouw R. vraagt het wijkteam om een persoonsgebonden budget (PGB), zodat ze daarmee de psychomotorische therapie voor haar zoon S. kan betalen. Deze hulp komt echter niet van de grond, omdat het contact tussen mevrouw R. en het wijkteam vastloopt.

3 patiënten krijgen alsnog compensatie van de gemeente Rotterdam

Rotterdam 18 september 2017

(dossier 2016.832/2706) 3 patiënten van Delta Psychiatrisch Centrum zijn er klaar voor om weer zelfstandig te gaan wonen. De gemeente Rotterdam doet er langer over dan de wettelijke termijn van 8 weken om hun Wmo-melding af te handelen. Hierdoor maken zij extra kosten die de gemeente niet wil compenseren.

De ombudsman bemiddelt tussen stichting en gemeente

Rotterdam 15 september 2017

(dossier 2016.454) Tussen de stichting T. en de gemeente Rotterdam ontstaat discussie over het onderhoud van gebouwen op een nieuw stuk grond. De stichting komt naar de gemeentelijke ombudsman omdat het niet lukt om er met de gemeente uit te komen. Na een geslaagde bemiddeling ziet de ombudsman af van het schrijven van een rapport.

Klachtafhandeling na discussie bij laad- en losplaats voldoende gemotiveerd

Rotterdam 6 september 2017

(dossier 2016.202/2602) Tegenover de Albert Heijn aan de Argonautenweg in Rotterdam is een laad- en losplaats. De heer L. wil zijn auto op de 3e parkeerplaats zetten, maar wordt door stadswacht G. aangesproken dat hij er niet mag parkeren. De heer L. vindt dat door het optreden van de stadswachten een gevaarlijke situatie ontstond.

Bejegening en afhandeling van een Wmo-melding

Rotterdam 21 augustus 2017

(dossier 2016.504/2755) Een casemanager van het Havenziekenhuis en zorginstelling Aafje en de zoon van mevrouw S. proberen een reactie te krijgen van de gemeente op een Wmo-melding. Als dit lang duurt dient de zoon een klacht in bij de ombudsman.

Discussie aan de balie bij inschrijving op briefadres

Rotterdam 17 augustus 2017

(dossier 2015.1948/2707) Mevrouw T. wil zich inschrijven op een briefadres in Rotterdam. Aan de balie ontstaat een discussie. Mevrouw T. klaagt dat zij onheus is bejegend en dat de baliemedewerkster haar aanvraagformulier niet in ontvangst wilde nemen.

Klacht over bankafschriften voor het AOW-tegoed te laat afgehandeld

Rotterdam 17 augustus 2017

(dossier 2016.515/2751) Mevrouw D. vindt het niet nodig om opnieuw bankafschriften in te dienen voor een aanvraag van het AOW-tegoed. Zij dient een klacht in bij de gemeente Rotterdam. De gemeente reageert pas na 16 weken. De gemeente neemt de aanvraag voor het AOW-tegoed dan niet meer in behandeling, omdat de termijn is verstreken.

Re-integratie en de rechten van een uitkeringsgerechtigde

Rotterdam 26 juli 2017

(dossier 2016.811) De heer M. krijgt een plaatsingsovereenkomst voor een werkervaringsplaats bij Robedrijf voorgelegd. De ingangsdatum en de einddatum noch het aantal uur per week dat hij moet werken, zijn ingevuld op het contract dat de heer M. ter ondertekening krijgt aangeboden. Volgens de heer M. kan niet direct tekenen gevolgen hebben voor zijn uitkering.

Gemeente dicht tussen Kerst en Oud & Nieuw

Capelle aan den IJssel 26 juli 2017

(dossier 2016.470) Mevrouw B. belt op 28 december 2015 naar Sociale Zaken IJsselgemeenten. Zij krijgt in het telefonisch afwezigheidsbericht te horen dat het gemeentehuis en de balie Sociale Zaken gesloten zijn van 25 december 2015 tot 4 januari 2016. Mevrouw B. is het er niet mee eens dat zij gedurende 10 dagen de gemeente niet kan bereiken.

Informatie over gratis parkeervergunning voor mantelzorgers komt te laat

Rotterdam 24 juli 2017

(dossier 2015.2066) Mevrouw N. realiseert zich dat ze zich 3 maanden parkeerkosten had kunnen besparen, als ze maar geweten had van de nieuwe mantelzorgparkeervergunning. Daarom wil ze van de gemeente een tegemoetkoming. Daarnaast vindt mevrouw N. dat de gemeente te weinig rekening houdt met mensen die geen computer hebben.

Trillingen en te hard rijden in de Hoonaartstraat

Hellevoetsluis 20 juli 2017

(dossier 2015.306) De heer Z. woont in de Hoonaartstraat in Hellevoetsluis. Die straat ligt in een 30 km-zone. Een van zijn klachten is dat er te hard wordt gereden. Daarnaast ervaart de heer Z. overlast van trillingen door een verzakking in het wegdek.  Sinds 2010 correspondeert hij met de gemeente over de overlast die hij ervaart.

“U heeft afgezien van een eventueel recht op een dwangsom”

Nissewaard 18 juli 2017

(dossier 2016.346) De heer R. ontvangt een lager persoonsgebonden budget dan hij gewend was en dient een bezwaarschrift in. Het bezwaarschrift ontsnapt aan de aandacht van de gemeente Nissewaard. Hij belt de gemeente en een medewerkster vraagt of hij akkoord gaat met een andere startdatum voor de behandeltermijn.

Erkenning voor kwetsbare positie bij aanvraag sportrolstoel?

Rotterdam 12 juli 2017

(dossier 2015.1572) Mevrouw T. lijdt aan Multiple Sclerose. Zij vraagt de gemeente Rotterdam om een sportrolstoel op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Mevrouw T. klaagt dat zij onheus wordt bejegend en haar gehele medische dossier moet laten inzien.

Geen stabiele schuldensituatie

Rotterdam 1 juni 2017

(dossier 2016.566) In 2013 klopt de heer G. aan bij de Kredietbank. Volgens de heer G. kreeg hij het advies zijn huis te verkopen en mocht hij pas weer terug komen als hij in een stabiele schuldensituatie verkeerde. De heer G. vindt dat achteraf een slecht advies. Volgens hem had dit anders gekund.

Dochter geeft onder dwang haar bankafschriften

Rotterdam 30 mei 2017

(dossier 2015.2026) De vader van mevrouw G. ontvangt een bijstandsuitkering van de gemeente Rotterdam. De gemeente denkt dat er sprake is van een financiële verstrengeling en wil daarom de bankafschriften van mevrouw G. zien. Mevrouw G. beschouwt dit als een inbreuk op haar privacy en verzet zich daartegen.

Overlast van een berk

Vlaardingen 26 mei 2017

(dossier 2016.1277) Mevrouw H. en de heer F. wonen naast elkaar. Achter hun tuinen staat een rijtje berken van de gemeente Vlaardingen. Van een van die berken ondervinden zij overlast. Zij doen een aantal voorstellen om een eind te maken aan de overlast, maar de gemeente gaat daarmee niet akkoord.

Een maatwerkvoorziening zonder overleg met Vereniging van Eigenaren

Rotterdam 17 mei 2017

(dossier 2016.862) Mevrouw P. is ‘cliënt’ in de zin van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Automatische deuropeners zijn een ‘maatwerkvoorziening’ voor haar. De openers zijn volgens de VvE door de gemeente aangebracht zonder toestemming en zonder voorafgaand overleg.

Bejegening rondom een sollicitatiegesprek

Rotterdam 11 mei 2017

(dossier 2016.1303) De heer T. ontvangt een bijstandsuitkering. Een sollicitatiegesprek verloopt anders dan hij had verwacht. Hij vraagt bedenktijd, maar de gemeente wil hem een maatregel opleggen. De heer T. benadert de ombudsman, omdat hij vindt dat hij onheus is bejegend.

Een schuur zonder vergunning

Rotterdam 9 mei 2017

(dossier 2016.792) De heer G. vraagt de gemeente Rotterdam of voor een schuur in zijn omgeving wel een vergunning is afgegeven. Dat blijkt niet zo te zijn zijn. De gemeente wil gaan handhaven, maar bedenkt zich. Het gaat volgens de gemeente om een geringe overtreding en de heer G. woont net te ver weg om belanghebbende te zijn….

Woonoverlast en onveiligheid in een straat in Rotterdam-Noord

Rotterdam 5 april 2017

(dossier 2015.394) Na de komst van een nieuwe buurman ervaren de heer D. en zijn gezin diverse vormen van overlast. De heer D. meldt de overlast bij de gemeente. De heer D. vindt dat de gemeente Rotterdam te weinig doet om het probleem aan te pakken. Hij en zijn gezin voelen zich nog steeds erg onveilig.

Geen mobiele snackwagen aan de Posthumalaan, wel een snackbar in containers?

Rotterdam 29 maart 2017

(dossier 2016.644) De heer K. vroeg een vergunning voor het plaatsen van een mobiele snackwagen aan de Posthumalaan in Rotterdam. Deze werd geweigerd in verband met ‘ontwikkelingen in het gebied’. Later ziet de heer K. dat er een snackbar is gevestigd in 2 containers op dezelfde locatie als hij voor ogen had. Wat is hier aan de hand?

“Dit is wel een bestuursorgaan dat onaangekondigd naar binnen komt lopen!”

Rotterdam 22 maart 2017

(dossier 2016.290) Na een bezoek van een inspecteur van DCMR aan zijn bedrijf krijgt de heer K. geen controleverslag. Klopt dat wel? Als hij zelf op onderzoek uitgaat en het verslag daardoor alsnog krijgt, blijken er fouten in te staan en lijkt het na vaststelling te zijn gewijzigd. Een gesprek met de inspecteur heeft niet het gewenste effect.

“Waarom stelt de gemeente mij zoveel vragen?”

Rotterdam 4 januari 2017

(dossier 2015.611) Mevrouw L. heeft sinds 1994 een indicatie voor individueel vervoer. Per 1 januari 2015 gelden er nieuwe regels. Mevrouw L. vindt dat de Wmo-adviseur tijdens een huisbezoek veel te veel vragen aan haar stelt, die bovendien niet relevant zijn.

De gemeente had mijn onderneming moeten steunen

Rotterdam 29 december 2016

(dossier 2015.1731) De heer L. begint in 2009 een fietsenzaak op Katendrecht, op dat moment een economisch stimuleringsgebied. De gemeente komt niet in actie tegen de vestiging van een concurrent. L. vraagt daarom huurverlaging, wat de gemeente weigert. L. voelt zich in de steek gelaten.

Gemeente belooft beter toezicht op verstrekking Rotterdams taxikeurmerk

Rotterdam 19 december 2016

(dossier 2016.131) Een Rotterdamse taxichauffeur, die na 54 jaar zijn beroep niet meer mocht uitoefenen omdat hij niet slaagde voor de test ‘Ken je stad’, heeft terecht geklaagd over de manier waarop de gemeente Rotterdam zijn klachten over de Stichting Kwaliteitsverbetering Rotterdamse Taxi (SKRT) heeft behandeld.

Parkeren Crimpenhof

Krimpen aan den IJssel 15 december 2016

(dossier 2016.527) Winkeliers van winkelcentrum Crimpenhof in Krimpen aan den IJssel betalen de gemeente voor een parkeervergunning. De heer O. constateert dat dit is gebaseerd op een ongeldig uitvoeringsbesluit. De gemeente erkent dit en betaalt de winkeliers hun geld terug. Dan is het wachten op een nieuw besluit, maar dat komt niet.

Vorming fotografenpool

Rotterdam 14 december 2016

(dossier 2014.1729) De heer P. verricht als fotograaf al 24 jaar opdrachten voor de gemeente Rotterdam. Hij doet dit op freelancebasis net als 80 andere fotografen. Per 1 september 2014 werkt de gemeente opeens met een gesloten pool van 15 fotografen. De heer P. maakt hier geen deel van uit en krijgt geen opdrachten meer.

Betaalautomaten in de Museumparkgarage

Rotterdam 23 november 2016

(dossier 2016.118) Na een bezoek aan het Erasmus Medisch Centrum probeert mevrouw B. haar parkeerticket af te rekenen. Dat lukt haar niet. De betaalautomaten weigeren dienst of zijn moeilijk te vinden. Bij de uitrit zijn twee knoppen, maar welke is van de beheerder?

Let op: uw Vervoer op Maatpas verloopt!

Rotterdam 3 november 2016

(dossier 2015.1331) Mevrouw K. is afhankelijk van een rolstoel en maakt gebruik van Vervoer op Maat. Op een dag moet zij naar een uitvaart en komt zij er achter dat haar Vervoer op Maatpas enkele dagen daarvoor is verlopen. Ze vindt dat de gemeente haar taxikosten moet vergoeden.

Parkeerdruk in het Liskwartier

Rotterdam 1 november 2016

(dossier 2015.1084) Er is vaak geen parkeerplek als de heer G. uit zijn werk komt. De gemeente Rotterdam adviseert de heer G. om zijn auto in een naburige sector te parkeren. De heer G. voelt zich niet serieus genomen.

Handboek Werk en Inkomen openbaar?

Rotterdam 18 oktober 2016

(dossier 2015.1584) Het Handboek Werk en Inkomen is voor Rotterdammers niet via de website van de gemeente te raadplegen. Mevrouw W. vindt dit een rare situatie. Rotterdam gebruikt een modelhandboek dat aangeboden wordt door de stichting Stimulansz.

“Re-integratie ten koste van huidige baan?”

Vlaardingen 26 september 2016

(dossier 2015.540) De heer H. is werkzoekend en ontvangt leenbijstand. Mag hij onder druk gezet worden om een parttime baan op te zeggen voor een kortdurende fulltime baan?

Klachten van ondernemer over gemeente Spijkenisse (Nissewaard) na gedwongen vertrek

Nissewaard 17 oktober 2016

(dossier 2013.934) De voormalige gemeente Spijkenisse geeft de heer D. bijstand en een lening om een bedrijf te starten. Het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) doet in opdracht van de gemeente onderzoek. Het IMK schrijft dat de beoogde locatie past binnen het bestemmingsplan. Dit blijkt achteraf niet zo te zijn.

“De gemeente is onverwacht en onterecht gestopt met het betalen van mijn gasrekeningen”

Rotterdam 12 oktober 2016

(dossier 2015.96) De heer J. ontvangt, na 2,5 jaar niets te hebben gehoord, de ene gasrekening na de ander. De gemeente Rotterdam zorgde hier toch voor? De gemeente had beloofd om de extra kosten van een gastank te betalen.

Toezeggingen over ‘historiserende’ klinkers?

Rotterdam 5 oktober 2016

(dossier 2014.1483) De heer H. meent dat de gemeente toezeggingen aan de bewoners van de Mathenesserdijk, ten aanzien van  de herinrichting, niet is nagekomen. Voor de ombudsman staat niet vast dat de gemeente een bindende toezegging heeft gedaan. De gemeente had moeten zorgen voor vindbare verslagen (deugdelijke archivering).

 

Besluit tot verkoop gemeentegrond ingetrokken na bezwaren buren

Westvoorne 4 oktober 2016

(dossier 2015.1195) De gemeente wil de heer T. in principe een stuk grond verkopen, maar de buren maken bezwaar. Als de buren niet in overleg willen, ziet de gemeente af van verkoop. De heer T. vindt dat niet kunnen en benadert de ombudsman.

Te lang radiostilte over nieuwe regeling

Rotterdam 19 augustus 2016

(dossier 2015.610) Op grond van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) ontving mevrouw M. een algemene tegemoetkoming en een korting van 33% op de eigen bijdrage. Die kan aan het eind van een kalenderjaar worden aangevraagd bij het CAK.

Privacy van Rotterdamse thuisonderwijs-kinderen en hun ouders geschonden

Rotterdam 13 juli 2016

(dossier 2015.1413 + bijlage raadsbrief Nieuw beleid vrijstelling 5 onder b) Sinds jaar en dag geeft een aantal ouders in Nederland zelf onderwijs aan hun kinderen, meestal in verband met een religieuze overtuiging of levensbeschouwing. De ouders moeten een kennisgeving aan de gemeente sturen. De gemeente bekijkt dan of er sprake is van schoolverzuim. Rotterdam heeft begin 2015 het beleid veranderd. De gemeente vindt thuisonderwijs in Rotterdam onnodig en onwenselijk.

Wie heeft de regie bij gedoe tussen buren?

Westvoorne 8 juli 2016

(dossiernummer 2014.757) De familie G. woont sinds 2004 in Oostvoorne. In de zomer van 2009 komt de familie B. naast hen  wonen. De familie B. runt een logeerhuis voor kinderen met een beperking en organiseert voor deze kinderen paardrijactiviteiten. Volgens de gemeente gaat het hier om kleinschalige bedrijvigheid die binnen het bestemmingsplan toegestaan is.

“Na 2 maanden zou ik worden bemiddeld naar een betaalde baan.”

Rotterdam 9 juni 2016

(dossier 2015.178) De heer N. ontvangt een bijstandsuitkering en wil graag een betaalde baan. Omdat hij al geruime tijd zonder werk zit, begint hij op aangeven van de gemeente Rotterdam op een werkervaringsplaats bij Magis010.

Informatie over vergunning RiF010 en over rol gemeente.

Rotterdam 8 juni 2016

(dossier 2015.440) De heren H. en H. klagen dat de gemeente onvoldoende informatie verstrekt over de vergunningverlening aan RiF010 en onvoldoende luistert naar de omwonenden. Hun belangen worden onvoldoende mee gewogen. Twitterberichten van een betrokken ambtenaar wekken de schijn van partijdigheid.

Gemeente glijdt uit bij aanvraag omgevingsvergunning

Rotterdam 8 juni 2016

(dossier 2015.1380) De heren C. en M. klagen dat de gemeente een vergunning heeft verleend die in strijd is met de eigen regels van de gemeente.

Herinrichting Ammersooiseplein

Rotterdam 3 juni 2016

(dossier 2015.1008) De heer B. heeft een gehandicaptenparkeerplaats op het Ammersooiseplein. Tijdens werkzaamheden voor een herinrichting is zijn parkeerplaats ineens verdwenen.

Vergeet de buren niet!

Rotterdam 31 mei 2016

(dossier 2015.230) Pas nadat het definitieve ontwerp voor het Timmerhuis klaar is, organiseert de gemeente een klankbordgroep voor omwonenden. Zij vragen zich af waarom ze zo laat betrokken zijn.

Onredelijke eisen en gebrek aan maatwerk

Rotterdam 30 mei 2016

(dossier 2015.456) Mevrouw G. klaagt dat het cluster Werk en Inkomen onredelijke eisen stelt en gericht is op fouten, terwijl zij stage loopt en kans heeft op een baan.

Klachten over herinrichting Dansenbuurt

Capelle aan den IJssel 23 mei 2016

(dossier 2015.846) Bewoners van de Dansenbuurt-Zuid klagen dat de gemeente hen schoffeert bij de herinrichting van hun straat en hun voorstellen als niet ter zake doende wegzet.

Beoordelingsfouten en onheuse bejegening uitkeringsgerechtigde

Rotterdam 23 mei 2016

(dossier 2014.1401) De heer J. klaagt dat medewerkers van het cluster Werk en Inkomen hem zo tegen werken dat hij zijn opleiding niet kan afronden.

Parkeeroverlast, een bewonersenquête en klachten in de wijk Veerse Heuvel

Rotterdam 13 mei 2016

(dossier 2013.1002 + bijlage parkeertellingen) De heer D. en E. klagen namens de bewonerscommissie van de laagbouw dat zij aan het lijntje zijn gehouden door de deelgemeente Prins Alexander. Zonder overleg is volgens hen een, bovendien ondeugdelijk uitgevoerde, enquête gehouden.

Onvolledige informatie over ‘bestemming’ pand

Vlaardingen 26 april 2016

(dossier 2015.895) De heer P. koopt een pand in de gemeente Vlaardingen dat al jaren als winkel wordt gebruikt. Volgens het bestemmingsplan Stadshart kan hij het pand voor detailhandel gebruiken, maar voor de zekerheid informeerde hij voor de koop bij de gemeente. Toch gaat het daarna mis.

Betaald parkeren op Katendrecht

Rotterdam 17 februari 2016

(dossier 2015.1027) De heer B. klaagt namens meerdere bewoners van het Laakkwartier. Hij stelt dat de invoering van betaald parkeren gebeurt op oneigenlijke gronden. De invoering zou de bewoners financieel ernstig benadelen.

Problemen rondom Wmo-indicatie huishoudelijke ondersteuning

Rotterdam 12 februari 2016

(dossier 2015.1534) De heer T. is 83 jaar en ernstig hulpbehoevend. Zijn vrouw raakt overbelast. De WMO-indicatie voor huishoudelijke ondersteuning verloopt, maar de gemeente wijst het klemmende verzoek om herindicatie af.

“Een textielcontainer? Niet in onze straat!”

Westvoorne 26 januari 2016

(dossier 2015.144) De heer S. klaagt, mede namens 14 andere bewoners, dat de gemeente eerst had moeten overleggen toen zij een textielcontainer plaatste in de straat.

Voor eerdere onderzoeken klik hier