IJsselgemeenten

 

 

 

Wat doet IJsselgemeenten?
De gemeenten Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Zuidplas werken op het gebied van Sociale Zaken met elkaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling: IJsselgemeenten.

De hoofdtaken van IJsselgemeenten zijn:

  • het verstrekken van uitkeringen (bijstand) voor levensonderhoud en voor een aantal minimaregelingen,
  • begeleiding naar werk of scholing van bijstandsgerechtigden,
  • de zorg en activering van mensen én
  • het bieden van schuldhulpverlening.

Klachten over het optreden van IJsselgemeenten of haar medewerkers bespreekt u eerst met de organisatie zelf. IJsselgemeenten moet namelijk de gelegenheid krijgen om te reageren en de klacht op te lossen. Meer informatie hierover vindt u op de website  van IJsselgemeenten.

Als u niet tevreden bent over de manier waarop IJsselgemeenten uw klacht heeft afgehandeld, dan kunt u terecht bij de ombudsman.

Contact ombudsman

Voor inwoners van Zuidplas:
indien u vindt dat IJsselgemeenten uw klacht niet goed heeft afgehandeld, dan kunt u de Nationale ombudsman inschakelen. Hoe u dat doet leest u op de website van de Nationale ombudsman

Voor inwoners van Capelle en Krimpen:
indien u vindt dat IJsselgemeenten uw klacht niet goed heeft afgehandeld, dan kunt u de gemeentelijke ombudsman inschakelen.

  • U kunt ons elke werkdag bellen van 9:00 tot 16:00 uur op het nummer 010 411 16 00.
  • E-mail ons via info@ombudsmanrotterdam.nl

Geen inloopspreekuren vanwege Corona

Vanwege de uitbraak van Corona houdt de ombudsman tot 1 juni 2020 geen inloopspreekuren. Ook niet in Rotterdam of de andere gemeenten. Zo helpt de ombudsman de verspreiding van Corona te remmen. De ombudsman behandelt wel klachten en is telefonisch bereikbaar. Zie hier voor de meest actuele informatie over de bereikbaarheid van de ombudsman tot 1 juni 2020.

Na 1 juni 2020 verwacht de ombudsman de spreekuren te kunnen hervatten. De gemeentelijke ombudsman houdt vanaf dan weer drie keer per week een inloopspreekuur op het adres Minervahuis I, Meent 106, 4e etage, 3011 JR Rotterdam:

  • dinsdag van 09.00 tot 11.30 uur;
  • woensdag van 13.30 tot 16.00 uur;
  • donderdagavond in de oneven weken van 18.30 tot 20.30 uur.

U kunt na 1 juni 2020 ook weer gebruik maken van de inloopspreekuren Capelle en Krimpen of een van de andere aangesloten gemeenten. Klik hier voor een volledig overzicht van de spreekuren.

Neem bij het bezoek aan het spreekuur eventuele brieven of aantekeningen mee, die over uw klacht gaan. Hoe beter de medewerkers van de ombudsman worden geïnformeerd, hoe beter ze u kunnen helpen.

Klacht over de gemeente?

Lees eerst de toelichting

Ja
Nee

Heeft u al bij de gemeente geklaagd?

Ja
Nee

De ombudsman kan uw klacht niet behandelen

Toelichting

Heeft u een reactie ontvangen en bent u ontevreden?

Ja
Nee

Dien eerst uw klacht in bij de gemeente

Toelichting

Dien uw klacht in bij de ombudsman

Online klachtenformulier

Is de reactietermijn verlopen?

Ja
Nee

Dien uw klacht in bij de ombudsman

Online klachtenformulier

Nog even geduld

Toelichting