Wekelijks inloopspreekuur gemeentelijke ombudsman

Wekelijks staan burgers voor de deur van de ombudsman om hun beklag te doen over de werkwijze van de gemeente. Het gaat vaak om mensen die ten einde raad zijn, niet in contact kunnen komen met hun klantmanagers, niet teruggebeld worden, geen reactie ontvangen en vaak hun klacht niet helder op papier kunnen krijgen. Zij bezoeken met hun klachten het inloopspreekuur van de gemeentelijke ombudsman.

Het inloopspreekuur is elke dinsdag tussen 09:00 en11:30 uur aan de Meent 106 in Rotterdam. Naast het spreekuur voor klachten over de gemeente Rotterdam, houdt de ombudsman ook inloopspreekuur in de gemeenten Spijkenisse, Capelle aan den IJssel, Vlaardingen, Westvoorne en Hellevoetsluis over klachten die deze gemeenten betreffen. Meer informatie over de dagen en tijden kunt u lezen op de website: www.ombudsmanrotterdam.nl .

Het inloopspreekuur is bedoeld om samen met de ombudsman de klacht te verduidelijken en te ordenen. Klager wordt aan de deur ontvangen door een medewerker van de ombudsman en welkom geheten. Vervolgens wordt klager verwezen naar de wachtruimte met het verzoek het intake formulier in te vullen. Dat is van belang om te weten of klager eerder een bezoek heeft gebracht aan het bureau van de ombudsman. Als dit het geval is kan het dossier erbij gepakt worden en is er gelijk inzicht in de klacht. Iedere klager wordt in de gelegenheid gesteld persoonlijk zijn verhaal te doen. Van klager wordt wel verwacht alle relevante bewijsstukken mee te nemen. Zonder deze stukken kan immers niet genoeg inzicht verkregen worden in de klacht en wordt de procedure alleen maar vertraagd. Aan de hand van de klacht wordt duidelijk welke vervolgstappen genomen dienen te worden.

De ombudsman of klachtbehandelaar zal onderzoeken of snel een oplossing bereikt kan worden, of bemiddeling mogelijk is, dan wel of een uitgebreider onderzoek door de ombudsman moet worden ingesteld. Indien blijkt dat klager niet aan het juiste adres is bij de gemeentelijke ombudsman, zal altijd gezocht worden naar een passende oplossing. Maar het allerbelangrijkste is dat de ombudsman ernaar streeft om iedereen een antwoord te geven. Niemand zal met lege handen de deur uit gaan!