Op tijd een huisvestingsvergunning voor mevrouw L.

In bepaalde wijken van de gemeente Rotterdam is een huisvestingsvergunning vereist. Een huisvestingsvergunning is een vergunning waarmee de gemeente de huurder toestemming geeft om in een goedkope huurwoning te wonen. Voor de aanvraag van een huisvestingsvergunning moeten Rotterdammers een afspraak maken bij de stadswinkel.

Mevrouw L. heeft een huurwoning gevonden die zij spoedig kan betrekken. De woning staat in een gebied waar een huisvestingsvergunning voor nodig is. Mevrouw L. benadert daarom de stadswinkel voor een afspraak. Zij kan weliswaar binnen 2 weken terecht voor een afspraak, maar krijgt te horen dat de afhandeling van de aanvraag waarschijnlijk lang zal duren. De gemeente geeft aan dat mevrouw L., vanwege de huidige doorlooptijd, de huisvestingsvergunning op zijn vroegst pas over 6 weken kan verwachten.

Zo lang kan Mevrouw L. echter niet wachten. Zij is hoogzwanger en zal over 6 weken bevallen. De huur van haar huidige woning heeft zij al opgezegd. Mevrouw L. heeft de gemeente daarom gevraagd om in haar geval de procedure te versnellen. De gemeente wil geen uitzondering maken voor mevrouw L.  Mevrouw L. dient daarom een klacht in bij de gemeentelijke ombudsman.

De gemeentelijke ombudsman neemt dezelfde dag nog contact op met de gemeente om tot een praktische oplossing te komen. De centrale klachtencoördinator laat daarop weten dat zij zal onderzoeken of zij op korte termijn iets voor mevrouw L. kan betekenen. En dat blijkt al heel snel te zijn.

Binnen 2 dagen neemt de gemeente contact op met mevrouw L., kijkt haar gegevens na en komt tot de conclusie dat mevrouw L. in aanmerking komt voor een huisvestingsvergunning. De aanvraag voor de huisvestingsvergunning wordt vervolgens binnen een week afgehandeld.

Mevrouw L. is blij met deze snelle actie van de gemeente en de bemiddeling van de ombudsman. Zij kan op tijd, met de vereiste huisvestingsvergunning en met een gerust hart verhuizen naar haar nieuwe huurwoning. De klacht van mevrouw L. is opgelost en de ombudsman sluit het dossier.