Mijn gehandicaptenparkeerplaats is bezet!

De gemeentelijke ombudsman behandelt klachten over de gemeente Rotterdam. In de Stadskrant schrijft hij over klachten die hem zijn voor­gelegd. Dit keer over een gehandicaptenparkeerplaats.

Mevrouw E. wendt zich tot de ombudsman met een klacht over andere auto’s op haar  gehandicaptenparkeerplaats. Naast die parkeerplaats staat een parkeerbord voor een gehandicaptenparkeerplaats met een onderbord met het kenteken van mevrouw E. Ze heeft twee klachten. Eén: er wordt niet opgetreden als andere auto’s op haar gehandicaptenparkeerplaats parkeren. Zij zou graag zien dat die auto’s een boete krijgen of worden weggesleept. Ten tweede ontbreekt er op de straat een zichtbare markering op haar gehandicaptenparkeerplaats (bijvoorbeeld een wit kruis).

De ombudsman legt de klacht neer bij het gemeentelijk cluster Stadsbeheer. Daarnaast vraagt de ombudsman aan de gemeente om de gehandicaptenparkeerplaats met lijnen te aan te geven. Het ontbreken van die lijnen in combinatie met de plaats van het parkeerbord zorgt voor onduidelijkheid bij de stadswachten. Strikt genomen is het volgens de wet niet nodig om belijning op het wegdek te zetten, omdat er al een bord staat. Wel wordt het daardoor voor iedereen extra duidelijk dat het niet de bedoeling is dat een andere auto op deze gehandicaptenparkeerplaats wordt neergezet.

De gemeente onderneemt actie en twee medewerkers van Stadsbeheer gaan bij mevrouw E. op bezoek. Ze constateren dat er inmiddels belijning is aangebracht en dat er een gehandicaptenparkeerbord staat met een zichtbaar onderbord met het kenteken van de auto van mevrouw E. Ze kunnen nu wel zo nodig direct handhaven. Als mevrouw E. vragen heeft of wederom een klacht heeft over de gehandicaptenparkeerplaats kan zij contact opnemen met de medewerkers van Stadsbeheer.

Mevrouw E. waardeert het bezoek en is blij dat haar parkeerplaats nu is voorzien van belijning en dat zij nu een snelle manier heeft om contact op te nemen als het misgaat. Haar klacht is opgelost.

Bent u niet tevreden hoe de gemeente uw klacht afhandelde? Schrijf of e-mail de gemeentelijke ombudsman of bezoek het wekelijkse spreekuur op dinsdag van 09.00 tot 11.30 uur in het Minervahuis I aan de Meent 106 op de 4e etage.

www.ombudsman.rotterdam.nl

010- 411 16 00