Corona, Covid-19

Corona, Covid-19

Sinds maart 2020 heerst er Corona, of Covid-19. Dit brengt voor inwoners de nodige problemen mee, ondanks maatregelen om de gevolgen te beperken.

Zo zijn er maatregelen tegen verspreiding van Corona. Zoals de plicht afstand te houden, de sluiting van drukke parken of de draagplicht van mondkapjes. Inwoners en ondernemers krijgen te maken met handhaving door de gemeente. De bereikbaarheid van de gemeente zelf is ook anders. Gebouwen zijn dicht, huisbezoeken niet altijd mogelijk en gemeenten staan inwoners meer per telefoon of online te woord.

Met andere maatregelen wil de gemeente mensen met problemen door Corona helpen. Denk bijvoorbeeld aan inkomenssteun voor ondernemers die hun zaak moeten sluiten. De tijdelijke overbruggingsregelingen voor zelfstandig ondernemers (TOZO 1-5) worden door gemeenten uitgevoerd. De meeste gemeenten in onze regio laten dit doen door het regionaal bureau zelfstandigen (RBZ) van de gemeente Rotterdam.

De ombudsman krijgt regelmatig klachten over gemeenten inzake Corona. Vaker over de TOZO. Maar ook bij 14010 gaat niet altijd alles goed. Videoverbindingen werken soms slecht. Of er kan geen huisbezoek plaatsvinden. Loopt u vanwege Corona vast bij uw gemeente? Bijvoorbeeld omdat u geen contact of hulp kunt krijgen? Dien dan éérst een klacht in bij uw gemeente.

Helpt dit niet of duurt het te lang? Kom dan naar de ombudsman. Bel 0800 0802, stuur een mail of dien online uw klacht in.

Wilt u meer lezen? De ombudsman schreef een rapport over de gemeente Rotterdam en Corona, Klachtbehandeling in tijden van een pandemie.

LET OP: als u het niet eens bent met een beslissing, boete of aanslag moet u op tijd bezwaar- of beroep instellen. Dat kan niet via een klacht bij de gemeente of de ombudsman. Als u een klacht bij de gemeente of de ombudsman indient, blijft de termijn voor bezwaar of beroep ook gewoon doorlopen. Wacht dus niet met uw bezwaar of beroep tot uw klacht is behandeld. Heeft u hulp nodig om in bezwaar of beroep te gaan? Vraag dan meteen advies bij het Juridisch loket, 0900 8020.