Ik weet het niet meer!

De gemeentelijke ombudsman behandelt klachten over de gemeente Rotterdam. In de Stadskrant schrijft hij over klachten die hem zijn voor­gelegd. Dit keer over de wijze waarop de gemeente Rotterdam een beslissing heeft uitgevoerd. Een besluit naar aanleiding van een bezwaarschrift.

De heer H. komt eind november op het spreekuur van de ombudsman omdat hij al sinds maart geen inkomen meer heeft. Hij had tot die tijd een bijstandsuitkering, maar deze is door de gemeente stopgezet. Over de beëindiging van zijn uitkering krijgt de heer H. een brief van de gemeente. Mensen kunnen bezwaar maken tegen zo’n besluit tot beëindiging van de uitkering. En dit doet de heer H. dan ook.

Geld tegoed

De algemene bezwaarschriftencommissie  behandelt zijn bezwaar en geeft in augustus het advies aan de gemeente om de uitkering te herstellen met ingang van maart. De gemeente neemt in september dit advies over in een zogenaamde ‘beslissing op bezwaar’. Dit betekent dat de uitkering door had moeten lopen en dat de heer H. geld tegoed heeft. Daarna hoort hij alleen niets meer van de gemeente en er wordt ook geen uitkering gestort op zijn rekening…

De heer H. belt en bezoekt de gemeente een aantal keer, maar dit haalt niets uit. Uiteindelijk meldt hij zich ten einde raad bij de gemeentelijke ombudsman. Hij voelt zich niet gehoord door de gemeente en hij maakt zich grote zorgen over zijn financiën. De ombudsman neemt gezien deze nijpende situatie direct contact op met de gemeente om uit te zoeken waarom zij de uitkering van de heer H. niet herstelt en geen geld op zijn rekening stort.

Beslissing terugdraaien

De gemeente zegt in eerste instantie dat ze dit probleem van de heer H. niet kent. En dat het uitgezocht moet worden. Vervolgens blijft een spoedig antwoord ook bij de ombudsman uit. De ombudsman gaat na enkele dagen weer bellen en dan blijkt dat het inderdaad niet goed is gegaan. Door een gebrek aan interne communicatie binnen de gemeente hebben ambtenaren geen uitvoering gegeven aan de beslissing op bezwaar. De gemeente zegt toe dat ze het stopzetten van de uitkering zo snel mogelijk zal terugdraaien.

Door de bemiddeling van de ombudsman ontvangt de heer H. vervolgens begin december eindelijk zijn uitkering. Met terugwerkende kracht tot maart, waardoor hij zijn schulden kan voldoen.

Bent u niet tevreden hoe de gemeente uw klacht afhandelde? Schrijf of e-mail de gemeentelijke ombudsman of bezoek het wekelijkse spreekuur op dinsdag van 09.00 tot 11.30 uur in het Minervahuis I aan de Meent 106 op de 4e etage.

www.ombudsman.rotterdam.nl

010- 411 16 00